Öko-koli

Virágoskert fenntartása

Diákjaink segítenek a virágoskert szépségének fenntartásában.

Bővebben: Virágoskert fenntartása

2017/2018.  Megnyitás
2018/2019.

Szelektív hulladékgyűjtés

Kollégiumunkban a diákok segítségével valósul meg a PET palackok szelektív gyűjtése. A folyosókra kihelyezett gyűjtőzsákokba helyezik a diákok a kiürült PET palackokat. A zsákok a diákönkormányzat segítségével kerülnek összegyűjtésre. A bennük lévő palackokat a diákok összetapossák. A helyi hulladékkezelőbe kerül újrahasznosításra. Másfél hónap alatt 70 kg palack került összegyűjtésre.

Múzeumi projekt

Novemberben kapott az osztályunk egy felhívást a Palóc Múzeumtól, hogy kutatómunkát lehet végezni. Az osztályból 21 tanuló élt a lehetőséggel, hogy részt vegyen benne. A programban megadott témák után kellet kutatni, ami a régi korba repít vissza minket. A témák: (cselédség; bejárós munka; summásság.) Többen a bejárós munkát választották, hisz a nagyszüleik, dédszüleik jártasak voltak a témában. Körülbelül 4 fős csapatokra oszlottunk és megkaptuk a feladatokat. Voltak, akik interjút készítettek, akik kutató munkát végeztek és voltak, akiknek forrásanyagot kellet feldolgozniuk. Végül a kész munkát a Szentendrei skanzenben mutattuk be. A munka közelebb hozott minket nagyszüleinkhez, dédszüleinkhez és egymáshoz is. Sok új érdekes dolgot tudtunk meg.

A skanzen honlapján cikk jelent meg a projekttel kapcsolatosan, mely ide kattintva olvasható.

A Szentendre TV tudósítása

A Szentendre TV videója

Oláh Nikolasz
9/AJTP

(Kép forrása: http://mokk.skanzen.hu/home_hu.html)

Kokavai síhét

A Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium Arany János Tehetséggondozó Program keretein belül a 9/AJTP-s osztály 2018.02.05-én reggel 9-kor kezdte meg útját Kokava Línia felé, ahol kezdetét vette az egy hetes sítábor. 11 óra környékén érkeztünk meg a szállásunkra, ahol volt egy kisebb eligazítás, pakolás aztán kimentünk a pályára. Mindenki felvette a saját maga felszerelését és kezdetét vette a tanulás. A tanár úr bemutatta, hogy mégis mi az a síelés és mikor már mindenki elsajátította a technikát, próbacsúszásokat csináltunk, hogy belerázódjunk.

Bővebben: Kokavai síhét

Mézeskalács sütés

A tegnapi napon rendeztük idei mézeskalács-sütőversenyünket. Minden csoportból jöttek a 4-5 fős csapatok. Számos ötlettel teli alkotás készült: egyszerű figurától, Mézin át a mézeskalácsházig. Íme az első helyezett:

Bővebben: Mézeskalács sütés

Osztálykirándulás Bernecebarátiban - Erdei iskola

2017.szeptember 22-24.-éig osztályunk a Bernecebaráti Erdei Iskolában töltötte a hétvégéjét, ahol sok új dologgal megismerkedtünk. Péntek délután érkeztünk a szálláshelyünkre, amely a falu egy eldugott pontjában bújt meg, s a késő délután folyamán részt vettünk egy gyógynövénybeszerző-körúton, ahol rengeteg új növénnyel, azok jótékony, illetve káros hatásaival ismerkedhettünk meg. Szombaton egy erdészettel és vadászattal kapcsolatos előadáson vettünk részt, mindezek után pedig Kemencére utaztunk, ahol osztályunk egy kisebb túra, majd egy kisvasutazás keretében az ismerkedhetett az ottani élővilággal. Vasárnap a rossz időjárási viszonyok közepette egy játékos foglalkozáson múlattuk az időt, s a délután folyamán visszautaztunk Balassagyarmatra.

Bővebben: Osztálykirándulás Bernecebarátiban - Erdei iskola

I. Tökfaragó verseny

2017.10.24-én került megrendezésre kollégiumunkban az I. Tökfaragó verseny, melyre szép számmal jelentkeztek a résztvevők. A jó hangulatú eseményen 17 páros mutathatta meg, hogy mennyire tud egyszerre „művészi”, vicces vagy éppen morbid tököt faragni. Jövőre ismétlés!

Bővebben: I. Tökfaragó verseny

9/AJTP osztálykirándulása Kétbodonyban

Osztályunk a nyár legjobb képe pályázaton Pünkösdölést nyert a Cserhát Erdei Iskolában. Az egy éjszakás kirándulás jún. 2-3-án remekül sikerült. A szállás, az ellátás és a programok is szuperek voltak. Jó időben, jó társaságban nagyon jól éreztük magunkat.

Bővebben: 9/AJTP osztálykirándulása Kétbodonyban

Szilvásváradon jártunk

Diákszemmel nézve korán reggel indultunk útnak szilvásváradi hétvégénknek. Majd egy óra utazás után megérkeztünk Bélapátfalvára, ahol megtekintettük a monostort. Megtudtuk mi a különbség a monostor és a kolostor között. Egy rövidfilm megtekintése közben információkkal gazdagodtunk a cisztercita rendről, a monostor építéséről.
Megcsodáltuk a ködbe burkolódzott hegyeket.

Bővebben: Szilvásváradon jártunk

Fenntarthatósági témahét

Ebben a tanévben első alkalommal csatlakoztunk a Fenntarthatósági témahéthez. A tudatos táplálkozás témakörét választottuk. A hét foglalkozásai mintegy 50 diákot mozgattak meg kollégiumunkban, két csoport részvételével.  Az első foglalkozás alkalmával megtekintettük a Mindennapi kenyerünk című filmet. A film bemutatja azt, hogy milyen futószalagon, ipari módszerekkel készülnek mindennapi élelmiszereink. A film hanganyagot nem tartalmaz, így lehetőséget biztosít a folyamatos tanár-diák kommunikációra, kérdések, látottak megbeszélésére. Pedagógusként meglepő volt számomra, hogy a diákok egyes esetekben meglepődtek azon, hogy milyen folyamatokon mennek át élelmiszereink, hogy milyen körülmények között termelnek februárban paradicsomot.

Bővebben: Fenntarthatósági témahét

Bentmaradós hétvége áprilisban

A pénteki napon megnéztünk egy tanulságos filmet a klubban.
Másnap kipihenten indultunk útnak a végzős osztállyal együtt Nyíregyházára.
Korán kellett indulnunk, mert hosszú út állt előttünk. Érkezésünk után megtekintettük a Jósa András Múzeumot. Lehetőségünk nyílt csapatokban bebarangolni és felfedezni a kiállításokat. A kulturális program után a szállásunkon a Szent Abigél Kollégiumban elköltöttük az ebédünket. Az ebéd után meglátogattuk a Tuzson János Botanikus Kertet, ahol rengeteg gyönyörű növényt tekinthettünk meg. Ezt követően a Báthori Várkastélyt és Panoptikumot jártuk körbe. A szombati program után megvacsoráztunk és elfoglaltuk a szállásainkat. A vacsora után mindenki pihenhetett vagy sétálhatott egyet a környéken. A vasárnapi napon a Nyíregyházi Állatparkban töltöttünk egy kellemes délelőttöt, ahol rengeteg különleges állattal találkozhattunk. Az ebédre a Vadász Csárdában került sor, ahol kellemes hangulatban, sok nevetéssel és beszélgetéssel telt az étkezés. Újult erővel indultunk el megnézni még a Sóstói Múzeumfalut, ahol a régen élt emberek mindennapjaiba és tevékenységeibe nyerhettünk egy kis betekintést. Ezután már csak a hazautazás következett, ami után még várt ránk egy pizza, vacsora gyanánt. Mindent összevetve nagyon kellemesen telt el ez a hétvége és rengeteg új élménnyel gazdagodtunk.

Bővebben: Bentmaradós hétvége áprilisban

Síelés Kokaván

Osztályunk 2017. február 6-9-ig négy felejthetetlen napot töltött Kokaván, ahol majdnem mindenki megtanult síelni. Álljon itt néhány idézet, hogyan gondolnak vissza tanulóink a történtekre:
„Élménydús hetet tudhatunk magunk mögött. Szívesen visszamennék, már most hiányzik a síelés.”
„Nagyon sokat ettem a svédasztalról és megtanultam síelni.”
Nekem nagyon tetszett, örülök, hogy megtanultam síelni. Sokat estem, de jöttem, láttam, visszamennék.”
„Nem csak a sípályán volt jó a hangulat, hanem a szálláson is.”
„Az osztály újra összekovácsolódott, így a síelés ennél kellemesebb hangulatban már nem telhetett volna”
 „Nekem legjobban a száguldás tetszett.”
Nagyon jól éreztem magam, sok önbizalmat és bátorságot nyertem.”

Bővebben: Síelés Kokaván

Mézeskalács sütés

Sikeresen lezajlott a mézeskalács sütés. Minden résztvevőnek gratulálunk a készített kalácsokhoz. A képre kattintva megnézhetik a rendezvényen készült további fotókat.

I. helyezést ért el az "Angyalkák" csoport: Csáki Vivien, Jánosková Beatrix, Poncsák Flóra, Poncsák Panna
II. helyezett lett: a "Konyhatündérek" csoport: Dinnyés Szófia, Kósa Melissza, Oláh Valentina, Pauer Csilla, Pauer Edit
III. helyezést ért el a "Nagy lepény" csapat: Bagoly Gábor, Gergely Gábor, Oláh Lajos, Szatmári Zsombor, Veres Viktória

Erdei iskolában jártunk

Pénteken érkeztünk meg Bernecebarátiba, Erdei iskolai programunk helyszínére. Gyorsan elfoglaltuk a szállásunkat. Ezek után méhészeti előadást hallgattunk meg, majd mézeskalácsot sütöttünk. Mindenki több kalácsot is készített, melyet sütés után saját maga díszíthetett fel cukrokkal, magvakkal, aszalt gyümölcsökkel, cukormázzal. Nem csak evésre, de otthoni ajándéknak is készültek mézeskalácsok.

Bővebben: Erdei iskolában jártunk

Ökoiskolává váltunk

Erdei iskola

A 9.c osztály idén szeptemberben, Bernecebarátiban erdei iskolában járt. Két tanuló így ír az ott töltött napokról: Cikk.

Csesztvén kirándultunk

A Madách-hét alkalmából Csesztvére kirándultunk:

Munkaterv

Öko-Koli 2015/2016 tanév munkaterve ide kattintva érhető el.

Környezetvédelmi verseny

Idén negyedik alkalommal került megrendezésre Környezetvédelmi Versenyünk. Az október 16-17-ei megmérettetésre 9 csapat érkezett. A versenynek a Balassi Bálint Gimnázium mellett a kollégium ad helyet. A csapatoknak az első fordulóban az iskolájuk, kollégiumuk zöldítéséről kellett bemutatót készíteniük. Pénteken délután megérkeztek a kollégiumba, majd a Nyírjesi Vadasparkban tettek látogatást. Vacsora után az elkészített előzetes feladatok bemutatása következett: Zöld iskola, tündérkert és annak készítési folyamata.
Szombaton izgalmas feladatok várták a diákokat a gimnázium falai között. A kitartó munka végeztével, ebéd után hulladékgyűjtésről szóló előadáson vettek részt a versenyzők. Majd egy kis lazítás következett, Kovács Ferenc tanár Úrral városnézésre indultak a diákok. A nap vén az eredményhirdetés zárta a versenyt, ahol a gimnázium igazgatója Dr. Fényes-Bók Szilvia adta át a megérdemelt díjakat és emléklapokat. A verseny szoros volt. Idén is kiváló, kreatív munkákat láthattunk.

Első helyen végzett:
a Mezőberényi Petőfi Sándor Gimnázium és Kollégium Csipkebigyók csapata.
Mások helyen holtverseny volt:
a Mezőberényi Petőfi Sándor Gimnázium és Kollégium Cicapillangók csapata és a Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium KörnyeZEG csapata között.
Harmadik helyen végzett:
az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium csapata.

Öko-nap a kollégiumban

Virágoskert épül

Hosszú és gondos előkészítést követően a kollégium frontján immár megcsodálható a virágoskertünk. A továbbiakban is a diákokkal közösen gondoskodunk arról, hogy mindig ilyen pompás maradjon. Köszönet a 9/AJTP csoportnak az együttműködésért.

TEGYÜNK TOVÁBBRA IS KÖZÖSEN A KÖRNYEZETÜNKÉRT!

Bővebben: Virágoskert épül

Ökoiskola információs nap

Pedagógusaink második alkalommal vettek részt Ökoiskola Információs Napon. Sok, hasznos tapasztalattal tértek haza Salgótarjánból.

Bővebben: Ökoiskola információs nap

Madáretetők kihelyezése

Kikerültek a madáretetők a kollégium kertjébe.

Bővebben: Madáretetők kihelyezése

Információs nap Egerben

Kollégiumunk Öko munkacsoportjának tagjai 2014. november 24-én Egerben egy információs napon vettek részt. A Zöld Akció Egyesület, a HUMUSZ Szövetség valamint a fogadó Tinódi Sebestyén Tagiskola színvonalas előadásain és bemutatóin keresztül megismerhettük az Ökoiskolává válás lehetőségeit, a pályázat benyújtásának feltételeit.

Bővebben: Információs nap Egerben

Öko-kirándulás Gödöllőn

A Petőfi csoport diákjai november 25-én Gödöllőn jártak a Kerepes, Ökörtelek-völgyi Hulladékkezelő Központban. Megismerhették a szelektív hulladékkezelés technológiáját.

Baukó Csaba tanulónk így emlékszik vissza:
A Petőfi csoport nov. 25-én egy emlékezetes kirándulást tett Gödöllőre, a szelektív hulladékfeldolgozót néztük meg. Az érdekes tájékoztató film után kaptunk egy biztonsági célt szolgáló sárga mellényt, és bemutatták a hatalmas csarnokokat, ahol válogatják, feldolgozzák a háztartási szemetet. Most láttuk, mi értelme van, hogy külön kell gyűjtenünk a papírt, üveget, fémet, műanyagot. A hatalmas, elkerített területen lévő üzemben nem csak mi voltunk az érdeklődők: minket is szemügyre vettek a kerítésen kívülről, az erdőből odasétáló szarvasok.

További képek ide kattintva tekinthetők meg.

Természettudományi Múzeum

Látogatást tettünk a Budapesten a Magyar Természettudományi Múzeumban. Az életünk akkor ér a legtöbbet, ha sok élménnyel gazdagítjuk. Ilyen és ehhez hasonló impulzusok által lesz az ember teljes értékű. Megtapasztalhattuk a természet csodás elemeinek létét, és ebben a világban betöltött apró, de lényeges szerepeket ismerhettünk meg, mint például a rovarok fontosságát. A környezetünk harmonikus világa tárult elénk, amely nélkülözhetetlen és elképesztően gyönyörű.

Bővebben: Természettudományi Múzeum

Gyadai tanösvény

Valóban nagy úr a természet. Mi emberek ugyan tudunk hatalmas gyárakat,épületeket emelni, de igazán csodás dolgokat csak a természet maga adhat nekünk. Október 11-én izgalmas sétára indultunk, oda ahonnan oly sok éve már, hogy elszakadtunk. Katalinpusztán a tanösvényen bebarangolhattuk azt a bizonyos természet lágy ölét. Nem csak úgy lézengtünk, hanem szervezett kis csapatokban, osztályokban indultunk neki a felfedezésnek. Kísérőnk, vezetőnk határozottan kiemelte „ vadász, nem csak erdész”. A jó levegőn, az iskolai padoktól kicsit megszabadulva élveztük a Gyadai tanösvény nyújtotta fantasztikus látványt. Megtudhattunk, olyan érdekes dolgokat is. amelyeket a ankönyv nem említ, ráadásul egy olyan szakember szájából, akinek fontos az, hogy hol él.

Bővebben: Gyadai tanösvény

Támop 3.1.4. - Környezetvédelem

A TÁMOP program keretében a 9./AJTP osztály a nógrádmarcali hulladékfeldolgozóban tett látogatást.

Bővebben: Támop 3.1.4. - Környezetvédelem

Gyadai tanösvényen jártunk

Bővebben: Gyadai tanösvényen jártunk

Kokavai kirándulás

Bővebben: Kokavai kirándulás

Erdők, mezők ehető, iható, gyógyító kincsei

Ebben a tanévben is megrendezésre került a környezetvédelmi verseny, mely idén a következő alcímet kapta: "Erdők, mezők ehető, iható, gyógyító kincsei".A Mezőberényből, Zalaegerszegről, Szolnokról, Kaposvárról, Tatáról, Balassagyarmatról érkező csapatok kirándulásokon, bemutatókon és versenyfeladatokban mérhették össze tudásukat.
Péntek délután a Nyírjesi Vadasparkot tekinthették meg a versenyzők. Vacsora után elkezdődött a termelői piac, mely a városban hétvégéken működő piacnak is "méltó ellenfele lehetett volna".

Bővebben: Erdők, mezők ehető, iható, gyógyító kincsei

Ökológiailag jeles napok

A jeles napok, ez esetben a környezettel, a fenntarthatósággal összefüggők azért fontosak, mert legalább évente egy-egy napon lehetőséget adnak arra, hogy foglalkozzunk a jövőnket érintő kérdésekkel. A világszervezetek ezekre a jeles napokra időzítik éves jelentéseiket az adott témakörben, a civil szervezetek pedig ezekhez a jeles napokhoz kötve tudják cselekvésre ösztönözni a lakosságot, s ezzel növelni erejüket a döntéshozóknál jobb szabályozók, határértékek, törvények elfogadása érdekében.