Tanári Beszámolók a 2023. évi fenntarthatósági témahétről, Madách Imre Kollégium


10.d kollégiumi csoport:
„A Fenntarthatósági Témahét keretében a 10.d csoport tagjai megismerkedtek a Biodiverzitás
azaz a biológiai sokféleség kérdéskörével. Alapfogalmak tisztázása után végig vettük a
biodiverzitást befolyásoló tényezőket a klímaváltozástól az emberi tevékenységig. Az
ökoszisztéma alkotóelemei fontos szerepet játszanak a körforgásában, táplálékláncban,
együttélésben, melybe az invazív fajok megjelenése és terjedése módosító tényezőként szól
bele. A Földön élő eukarióta fajokat is felosztottuk, megvizsgáltuk területi eloszlásukat, mely
a biodiverzitás fokának meghatározó tényezője. A rovarok, azon belül a magyarországi
méhfajok szerepéről is szót ejtettük, hiszen a biodiverzitás fenntartásában igen fontos szerep
jut ezen rovaroknak. „


11. d kollégiumi csoport:
Tematika: Tudatos fogyasztás
„Célom: Felelősségteljes döntéshozatalra ösztönözni a diákokat a vásárlás, étkezés és egyéb
hétköznapi tevékenységek során. Tanulják meg, hogyan válasszanak környezetbarát
termékeket.
A fogyasztás logikájára van felhúzva, felépítve egész életünk és társadalmunk, ezt
mindennapjainkban általában meg sem kérdőjelezzük, észre sem vesszük.
Minden diákot arra biztattam, hogy vizsgálják meg: mindennapi életük során fogyasztásukkal
milyen mértékben járulnak hozzá a természet erőforrásainak kimerüléséhez és a környezet
szennyezéséhez?
Gondolatébresztő, reflektív, tettekre inspiráló módon szeretnénk megmutatni, hogy
a „…dolgokon lehet változtatni”.
FELELŐSSÉGÜNK A TEREMTETT VILÁGÉRT
A társadalom gazdagabb része a nyugat-európai vagy amerikai erőforrás a pazarló fogyasztási
mintákat követi, ezek valamennyi káros környezeti hatásával. Más embertársaink a
legelemibb természeti erőforrásokhoz, környezeti szolgáltatásokhoz (megfelelő ivóvíz és
élelmiszer) sem férnek hozzá, miközben a környezeti károk aránytalanul nagymértékben
sújtják őket.
Hatékony stratégiákkal kell alkalmazkodnunk a klímaváltozás körülményeihez.
Erényeken nyugvó gondolkodásmód tud megoldási alapot nyújtani a környezeti
válság konkrét jelenségeire: a fogyasztói társadalom túlzó, pazarló fogyasztásának
visszafogására.
Gyakorlati rész:
Sóskagyűjtés a kollégium udvarán:
– nézz utána: milyen jótékony hatásai vannak a sóskának
– a természet adja nekünk ingyen
– ételként sokféle formában el lehet készíteni
– tavasztól őszig bármikor gyűjthető akár a kollégium kertjében „


12.D. kollégiumi csoport:
„A tematikus csoportfoglalkozásokon beszélgettünk: a VÍZ jelentőségéről.
Lesétáltunk az Ipoly partra, megnéztük a vízállást, ismerkedtünk a gáttal, annak feladatával,
vízügyi alapfogalmakkal. Majd fagyizás mellett az IPOLY Palócföld ezüst szalagja kiállítás
képeit néztük a Városháza előtt. Magyarországi folyóinkat a térkép segítségével a forrástól – a
torkolatig nyomon követtük.
A tankönyv kérdéseire eltérő válaszok születtek, de a betekintés, amikről tájékozódni lehet
tetszett az osztálynak. Több oldalt is megnyitottunk, segítenek az érettségire készülésben
https://www.nkp.hu/tankonyv/fenntarthatosagi-temahet-2023/lecke_02_005
A Tisza nevében című dokumentumfilmet kértem nézzék meg, mondják el gondolataikat.
https://www.facebook.com/dimitryfilms/videos/a-tisza-nev%C3%A9benel%C5%91zetes/476269303605498/
A másik lehetőség A mélység kalandora című film megtekintése volt a Föld napja alkalmából,
kértem erről írjanak véleményt. Nagyon komoly, felelősségteljes gondolatokat fogalmaztak
meg.
Sajnos rengeteg tennivaló van, hogy a természeti értékeinket, Földünket megőrizzük!
https://www.fenntarthatosagikutatas.hu/”